Op deze pagina verzamelen we de meest uiteenlopende informatie over aanhangers.
• Aansluitschema 7 en 13 polige stekkers
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
• Beladen van de aanhangwagen.
Om uw lading in de aanhangwagen voor personenauto’s veilig te kunnen transporteren, moet u er vooral op letten:
-Verdeel uw lading gelijkmatig op de aanhangwagen.
-Het belangrijkste gewicht van uw lading moet boven de as liggen.
-Leg zware voorwerpen onderin, dit voorkomt het kantelen van de aanhangwagen.
-Laat uw lading niet over de boordwand uitsteken.
-Voor een goede kogeldruk is het advies om 60% van het te vervoeren gewicht vóór in de aanhanger te plaatsen.
-Zorg dat de lading goed is vastgezet met spanbanden en/of afgedekt met een ladingnet.
-Let op het maximum laadvermogen, zoals vermeld het typeplaatje en kentekenbewijs.
-Wees ervan bewust dat uw remweg zal langer zijn met een beladen aanhangwagen.
-Buiten de bebouwde kom, niet sneller dan 90 km/uur rijden.
Het belangrijkste gewicht moet, met een zo diep mogelijk zwaartepunt, bij de groene pijl liggen.
Verkeerd verdeelde lading, teveel aan achterzijde, met daardoor een te lage draaglast
Verkeerd verdeelde lading, teveel aan voorzijde, met daardoor een te hoge draaglast
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
• Wielen balanceren bij een trillende aanhangwagen
Het komt in de praktijk niet vaak voor, maar soms aanhangwagen trilt achter de auto. Vaak denkt men dan gelijk dat de wielen gebalanceerd moeten worden, maar dit hoeft niet het geval te zijn. Aanhangwagen wielen worden, in tegenstelling tot autowielen, standaard nooit gebalanceerd. Dit komt omdat aanhangwagens in de meeste landen niet sneller mogen dan 90 km/uur en het balanceren van wielen heeft meestal pas voordelen bij snelheden boven de 90 km/uur.
• Wat te doen bij een trillende aanhanger?
Hebt u een nieuwe aanhanger die trilt achter uw auto? U zou dan als eerste de bandenspanning van alle banden kunnen controleren. Als die goed is, en de aanhanger trilt ook bij lagere snelheden? Dan kunt u het beste contact met ons opnemen. Wij wisselen in dit soort gevallen vrijwel altijd onder garantie het trillende wiel direct om voor een nieuw exemplaar en daarmee is het euvel 9 van de 10 keer ook weg.
Als uw aanhangwagen alleen trilt bij hogere snelheden zou uitbalanceren kunnen helpen. Hiervoor kunt u bij de meeste bandenspecialisten terecht.
Heeft u een bestaande aanhanger die ineens begint met trillen? Ook dan is de eerste stap 1 het controleren van de bandenspanning. Als de bandenspanning goed is kunt u de velg en band controleren op beschadigingen en het loopvlak van de band op ongelijke slijtage. Een wiel of band kan beschadigd geraakt zijn door bijvoorbeeld een stoeprand of een kuil in het wegdek.
Als dit allemaal ook goed is, kunt u nog controleren of het wiel soepel draait en of er niet ergens speling op zit. Mocht dat allemaal goed zijn, en het trillen doet zich alleen voor bij hogere snelheden, dan kan u de wielen laten uitbalanceren. Dit zal dan meestal het tril probleem stoppen. Wanneer ook balanceren niet helpt zult u toch uw aanhanger voor reparatie moeten wegbrengen.
Als u veel kilometers op de snelweg aflegt kan balanceren wel zinvol zijn. Ook zijn er landen waar, onder voorwaarden, harder met een aanhangwagen gereden mag worden dan 90 km/uur. In Duitsland mag dat met een Tempo 100 verklaring. In dat soort gevallen kan het ook zinvol zijn om de wielen te laten balanceren. Houdt u er echter rekening mee dat aanhangwagenbanden ook een snelheidsbeperking kunnen hebben, of dat die landen eisen kunnen stellen aan de technische voorzieningen zoals bijvoorbeeld schokbrekers of een slingerkoppeling.
Ook de belading van een aanhangwagen heeft een enorme invloed op het rijgedrag van de wagen. Een verkeerde wijze van beladen heeft een direct negatief effect op het rijgedrag, waardoor een trilling in de wagen versterkt kan worden.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
• Aanhangwagennetten
De wetgeving in Nederland schrijft voor dat elke lading veilig vervoerd moet worden. Een aanhangernet is een eenvoudige en voordelige wijze om aan deze wetgeving te voldoen. Door het veilig vastzetten van losse goederen met een aanhangernet kan worden voorkomen dat de lading kan bewegen bij onverwachte manoeuvres, hogere snelheden of scherpe bochten. Met een net op de aanhangwagen zijn uw goederen zelfs bij harde wind of andere weersomstandigheden goed beschermd, Een fijnmazig net heeft als voordelen ten opzichte van de grofmazige “touw-netten” of “dekzeilen” dat het minder verstrikt achter de goederen die op uw aanhanger liggen, het is minder gemakkelijk om te zien wat er in de trailer zit. Ook wordt klapperen in de rijwind voorkomen want de wind waait gewoon door het fijnmazig net. Voor het vastzetten is het net voorzien van stalen ringen en een elastisch trekkoord.
Zie ook onze accessoires pagina met afdeknetten
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
• Aanhanger en rijbewijs
(tekst rijksoverheid.nl)
U heeft rijbewijs B, BE of B+ (code 96) nodig om met een aanhanger te mogen rijden achter uw auto. Welk rijbewijs u moet hebben, hangt af van de maximale toegestane massa en het voertuig dat de aanhanger trekt.
• Rijbewijs afhankelijk van toegestane maximale massa
Welk rijbewijs u moet hebben voor uw aanhanger, caravan of oplegger hangt af van de toegestane maximale massa. Dit is het lege gewicht plus het maximale laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.
• Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
-een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
-een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
• Aanhanger trekken met rijbewijs B+ (code 96)
Met rijbewijs B+ (code 96) mag u met een auto:
iedere aanhanger trekken als het gewicht van de auto en aanhanger samen niet meer is dan 4.250 kg (lege gewicht + laadvermogen).
• Aanhanger trekken met rijbewijs BE
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW bij de voertuiggegevens.
• Voorbeelden van combinaties rijbewijs en aanhanger
Enkele voorbeelden van combinaties met het benodigde rijbewijs. In alle gevallen gaat het gewicht om het lege gewicht + laadvermogen.
Gewicht auto (kilo) Gewicht aanhanger (kilo) Benodigd rijbewijs
————————————————————————————————————
3.000 650 Rijbewijs B
2.400 850 Rijbewijs B
2.400 1.400 Rijbewijs B+ (code 96)
2.400 2.000 Rijbewijs BE
3.000 4.000 Rijbewijs BE (gehaald voor 19 januari 2013). Anders rijbewijs C1E of CE
• Gewicht auto achterhalen
Als u uw kenteken invoert op de website van de RDW, dan ziet u:
welk gewicht uw auto mag trekken (daadwerkelijk gewicht);
wat het lege gewicht + laadvermogen van uw auto is.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
• Fietsendrager is geen aanhangwagen
Een fietsendrager is geen aanhangwagen. Vervoert u een andere lading dan fietsen op een fietsendrager? Dan gelden de algemene regels voor het vervoer van goederen aan de achterzijde van een voertuig.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
• Verschil tussen plateauwagen en aanhangwagen.
Vooral bij de grotere modellen is intussen de plateauwagen populair geworden dan de bakwagen. Waar de wielen bij een bakwagen aan de zijkant van de bak zitten, zitten de wielen bij de plateauwagen onder de bak. Het voordeel is dat de nuttige afmeting van de bak gelijk is aan de totale breedte van de aanhangwagen. Ook kunnen de zijborden bij een plateauwagen worden geopend, wat makkelijker is bij het laden en lossen. Doordat de wielen onder de bak zitten gaat de laadvloerhoogte omhoog, en daarmee ook het zwaartepunt. Er is dan ook iets meer aandacht voor de gewichtsverdeling nodig, vooral bij zwaardere beladingen.
Productpagina Humbaur plateauwagen
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Wilt u meer weten over een aanhanger of wilt u een persoonlijk advies?
Neemt u dan alstublieft telefonisch contact met ons op via 06–4632 8571
of laat een bericht voor ons achter via het contactformulier of whats-app.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Disclaimer:
Omdat we hierboven vooral algemene informatie rondom onze aanhangers hebben verzameld, is het altijd goed voor uw specifieke situatie de exacte informatie te controleren, bijvoorbeeld op de website rijksoverheid.nl